هر بیمار دیابتی باید قبل از انتخاب نوع ورزش و زمان آن با پزشك خود مشورت نماید. • برای مبتلایان به دیابت پیاده روی بهترین ورزش است. • بیمارانی كه به عارضه چشمی دیابت مبتلاهستند از ورزش­هایی كه باحبس نفس همراهند مانند بلندكردن وزنه های سنگین،وزنه ­برداری خودداری نمایند. • برای كلیه بیماران بالای 35 سال كه تمایل به شروع ورزش دارند باید تست ورزش توسط متخصص قلب صورت گیرد ورزش را باید به آهستگی شروع نمود و سرعت و زمان آن را به تدریج افزایش داد. ورزش باید مداوم باشد و جزئی از برنامه زندگی روزانه فرد شود. • در صورتی كه فعالیت بدنی بدون آمادگی اولیه باشد ممكن است منجر به افت قندخون به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 گردد. • ورزش­های در محیط باز مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و دویدن و اسكی برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است. • بیمارانی كه به عارضه چشمی دیابت مبتلا هستند از ورزش­هایی كه با حبس نفس همراهند مانند بلند كردن وزنه های سنگین، وزنه برداری خود داری نمایند. • برنامه ورزشی منظمی داشته باشید و پیش از انجام حركات ورزشی باید مقدار معینی مواد نشاسته‏ای مصرف كنید تا دچار افت قندخون نشوید ( به ویژه اگر انسولین دریافت می‏كنید) • می‏توانید با ایجاد تغییراتی در فعالیت­های روزانه خود به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید مثلاً به جای آسانسور از پله برای بالا رفتن استفاده كنید یا اگر با اتوبوس به محل كار خود می‏روید چند ایستگاه زودتر پیاده شوید و مقداری پیاده روی كنید. مواردی كه لازم است بیماران دیابتی در هنگام ورزش مورد توجه قرار دهند: • همیشه كارت هویت خود را به همراه داشته باشید یا شخصی را كه با شما ورزش می‏كند از دیابت خود مطلع نمایید تا در صورت بروز مشكل در طول ورزش، اقدامات لازم توسط اطرافیان صورت گیرد. • قند خون باید قبل از ورزش كنترل گردد. • در هنگام ورزش كردن همیشه یك كربوهیدرات ساده مانند قند، آبنبات یا شكلات به همراه داشته باشید • از تعریق بیش از حد و در نتیجه از دست رفتن مایعات بدن بخصوص در روزهای گرم خودداری نمایید. • برای جلوگیری از ایجاد تاول در پا، از جوراب و كفش مناسب استفاده نمایید. • با توجه به نوع و شدت فعالیتی كه انجام می‏دهید باید بعد از ورزش مواد قندی اضافه مصرف كنید • اگر تنها ورزش می‏كنید، مكانی را كه برای ورزش انتخاب كرده‏اید و زمان بازگشت خود را به اطرافیان اطلاع دهید همیشه به افت ناگهانی قند خون در طول ورزش و یا چند ساعت پس از آن دقت نمایید بخصوص اگر انسولین مصرف می‏كنید • حداقل هفته ای 3 بار به مدت 30 دقیقه ورزش كنید 3
تاریخ : 1394/11/21 12:00:00 ق.ظ
نویسنده:http://www.niksalehi.com